Waddenweg-viaduct: niet wég!

Noord groeit hard. De toekomst zal duizenden nieuwe inwoners en bezoekers brengen. Zeker rond het nieuwe beginstation van de Noord/Zuidlijn zal de drukte toenemen. De bouw van Elzenhagen Zuid (ongeveer 1800 woningen) staat in de startblokken. Over enkele jaren bezoeken duizenden mensen extra Centrum Amsterdam Noord om er te wonen, werken of winkelen. Een deel daarvan zal met de gloednieuwe Noord/Zuidlijn reizen of op de fiets komen.

Maar er is een ongerijmdheid: terwijl de verkeersdrukte sterk gaat toenemen, zal de wegcapaciteit halveren. Deze halvering wordt veroorzaakt door de geplande sloop van het noordelijk deel van de Waddenweg. Dat is het stukje met het viaduct tussen het stadsdeelhuis en de voormalige V&D, waar nu nog het busstation is. Al decennialang een druk verkeersadertje op een goeie honderd meter van de op- en afrit van de Nieuwe Leeuwarderweg en ring A10.

Er komt geen vervangende weg voor de gesloopte Waddenweg. Er zullen dagelijks duizenden auto’s bijkomen, maar de Waddenweg wordt simpelweg verwijderd. Het gevolg zal zijn dat Nieuwe Leeuwarderweg en IJdoornlaan, die de afgelopen jaren al overbelast zijn, een verkeersinfarct tegemoet gaan. Jarenlang, totdat de gemeente opdracht geeft de verwijderde Waddenweg te herbouwen.

De sloop van het Waddenwegviaduct is een grote inschattingsfout. De weg is straks extra hard nodig en moet blijven. Het viaduct is met z’n speelse ongelijkvloersheid bovendien het gedroomde stedenbouwkundig element. Toegegeven, het viaduct heeft nooit een fijne uitstraling gehad. Maar met z’n vele trappen vanwege het busstation kan het een parkachtige weg met 30 kilometerzone worden met boven en onder wonen, werken en winkelen. De ruimtes onder de brug zijn deels al winkelruimte, en met enige creativiteit kan er nog verder worden over- en onderbouwd. Het Waddenwegviaduct moet blijven!

 

Foto: Groteplein.nl

Jouw Amsterdam-Noord!