Lasloods als cultuurpaleis
De Lasloods van de NDSM is de industriële kathedraal van Amsterdam. De imposante hal is in de plannen van de gemeente voorbestemd als cultuurpaleis. Waarom wil het dan toch maar niet lukken?
Geen hal in de hoofdstad lijkt meer geschikt als museum of cultuurpaleis dan de oude Lasloods. In de bestemmingsplannen is dit jaren geleden dan ook zo bepaald. In een tijdperk dat grote culturele instellingen uit Engeland, Rusland, de Verenigde Staten en Japan uitbreiden met vestigingen in culturele hoofdsteden van Europa, had het al lang kunnen gebeuren. Ontwikkelaar Biesterbos kreeg de hal voor een symbolisch bedragje exclusief gegund om er een mooie hotspot van te maken. Maar al meer dan tien jaar gebeurt er weinig anders in de loods dan twee keer per maand een grote vlooienmarkt. Waarom lukt het Biesterbos maar niet om de grote cultuurspelers en marktpartijen te interesseren?
Het Stedelijk Museum was tot vergaande overeenstemming gekomen over een dependance in de Lasloods. Enkele jaren geleden ging het om het presentatiecentrum van nieuwe aanwinsten. Afgelopen zomer kopte het NRC opgetogen dat er een megagalerie zou verrijzen van internationale allure. Bureau Miauw, dat dit project uitvoerde meldde: „We zijn druk in onderhandeling met de eigenaar van het pand en het gaat nog een aantal weken duren voordat alle details rond zijn”. De financiering was voor de verandering niet het hete hangijzer.
Temp (Temporary Contemporary Amsterdam) moest een epicentrum worden voor de internationale kunstwereld. Het complex, met een binnen- en buitengedeelte, zou worden verhuurd aan kunsthandelaars, kunstenaars en curators. Ook mikte het complex op samenwerkingen met internationale musea als MoMA PS1 en New Museum (beide te New York), Serpentine Gallery (Londen) en Fondation Cartier (Parijs).
Hoe fraai de plannen ook waren, er kwam geen overeenstemming. Over de reden van het afketsen wilde Biesterbos zich niet uitlaten. Dus blijft het tot op de dag van vandaag onduidelijk waarom een van de mooiste plekken van Noord de belofte van walhalla van de hedendaagse kunst niet mag inlossen. Een belangrijke kwestie waar de gemeente en het stadsdeel te passief in lijken op te treden. Inmiddels is de loods dicht vanwege betonrot in het dak. Als je een kathedraal te lang laat roesten, kan hij instorten.