Bouwwoede met beleid

De bouwcrisis lijkt voorbij. Noord staat vol kranen en er dienen zich vele nieuwe plannen aan. Er komen op korte termijn duizenden nieuwe woningen bij. Het inwonertal van Noord zal de komende jaren richting 100.000 groeien. Een goede zaak, mits we tijdig de infrastructuur aanpassen. 

De ‘bouwwoede is terug’, kopte Het Parool deze week. Amsterdam wil 50.000 woningen bouwen in acht jaar. Een aardig deel daarvan zal in Noord verrijzen. Nu al staan er rond de noordelijke IJ-oevers meer bouwkranen dan op IJburg. In de Buiksloterham schieten de zelfbouwhuizen en collectieve kavels uit de grond. Ook op de Distelweg en kop Grasweg gaat nog dit jaar een groot project van start: Cityplot Buiksloterham. Het mooie is dat in ‘circulair buiksloterham’ de bouwwoede gepaard gaat met maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Ook Overhoeks, Hamerstraatgebied en NDSM zijn in een hogere versnelling gekomen. Onlangs begon op de voormalige scheepswerf tegenover het hoofdkantoor van HEMA het heien voor een groot blok met studentenwoningen en een onderwijsinstelling. Deze week werd ook de overeenkomst getekend voor het naast het Kraanspoor gelegen project Nautique Living. Dit enorme plan bevat maar liefst zes blokken, waaronder studentenwoningen, startersappartementen en een hotel. Aan de Heggerankweg en in het Hamerstraatgebied zullen ook grote studentencomplexen gaan verrijzen. Dit betekent dat de populatie van Noord aan het veranderen is. Deze verandering is onvermijdelijk en kan positief uitwerken op de balans van Noord.

ANGSAW heeft wel een paar zorgpunten. De 10.000 nieuwe inwoners (op termijn 40.000) die in Noord gaan wonen, hebben een ander reisgedrag dan de ‘oude noorderlingen’ Ze reizen frequenter richting andere delen van Amsterdam, en maken veel meer gebruik van de fiets. Ook toeristen zijn mobiel en gericht op de stad. De OV-verbindingen van en naar andere delen van de stad zullen dus moeten verbeteren. Denk aan een ringlijn naar West en fietsbruggen over het IJ. Maar met de komst van de Noord/Zuidlijn is het juist de bedoeling dat het GVB niet meer door de IJtunnel zal gaan.

Daarnaast zal de fietsinfrastructuur beter moeten. Vooral vaste langzaamverkeer-verbindingen over het IJ (aangevuld met een kabelbaan, ponten e.d.) zijn onmisbaar. Ook hier reden tot zorg. Onlangs halveerde het GVB het Houthavenveer van vier naar twee ponten per uur (overdag). Vooralsnog lijkt de gemeente geen goed antwoord te hebben op de snelle groei van Noord.

Lees ook

Jouw Amsterdam-Noord!